Hoppa hopprep

Om du vill gå ner i vikt ska du definitivt Hoppa hopprep, men det finns också många andra fördelar med att hoppa hopprep. Det är en av de enklaste formerna av träning du kan göra och det är roligt också.

Jag är säker på att vi alla kommer ihåg våra skoldagar då vi skulle hoppa hopprep antingen ensam eller i en stor grupp. Det finns många typer av hoppning så som dubbelhopp, hoppa på ett ben framåt och bakåt.

Grundläggande hopp: Håll dina fötter tillsammans med armbågarna nära dina sidor. Håll repet bakom dig när mitten berör golvet precis bakom dina hälar. Sväng repet och hoppa några centimeter från marken när repet svänger sig framåt. Flytta handleden och underarmarna, inte axlarna. Upprepa detta så länge du kan.

Bakåt grundläggande hopp: Detta är samma som ett vanligt grundläggande hopp förutom att riktningen ändras. Du börjar med repet framför dig och svänger det till ryggen när du hoppar. Detta är svårare eftersom du inte ser repet komma och måste samordna dina rörelser mer effektivt.

Alternativt fothopp: Du kommer att svinga repet som du skulle göra i ett grundläggande hopp, men den här gången när repet kommer runt kommer du att hoppa från en fot till en annan. Det är som att jogga på plats och hjälper dig att genomföra snabbare hopp under en viss tid.

Springande alternativt fothopp: Detta liknar ett alternativt fothopp förutom att du kommer framåt när du hoppar rep. I grund och botten kommer du springa medan du också hoppar över repet i en framåtriktad rörelse. Vissa övar så att de också kan utföra detta bakåt. Det krävs en hel del koordination och balans för att slutföra, men är en bra fettförbrännings övning.

Dubbelhopp: Detta hopp är ganska svårt att genomföra eftersom du måste hoppa högre och flytta repet dubbelt så snabbt som på ett grundläggande hopp. När du hoppar ska du ha svingat repet under dig två gånger innan du landar. När du hoppar igen efter landningen ska du ha repet under dina fötter två gånger till. Denna övning bygger smidighet och hastighet.

Fördelarna med att hoppa hopprep är många

Nu när vi har pratat om hur effektiv hoppningen med hopprep är måste vi prata om de olika fördelarna som hoppningen tillför din träning.

  • När du hoppar kan du förbränna cirka 1300 kalorier/timme (vilket faktiskt är ganska mycket) Att hoppa hopprep är en Högintensiv intervallträning.
  • En annan stor fördel mot att springa är att man lätt kan hoppa inomhus och inget dåligt väder eller trafik kan komma i vägen för denna övning.
  • Hoppa hopprep hjälper oss att tona musklerna också samtidigt vara en supereffektiv viktminskningsövning.
  • Det bidrar till att förbättra våra energinivåer, balans, koordination och smidighet. Enligt en studie som publicerades i Research Quarterly for Training and Sport, att hoppa rep i fem minuter varje dag under fyra veckor, förbättrades den fysiska arbetsförmågan avsevärt hos kvinnliga personer.
  • Det anses vara en av de bästa och mest effektiva övningarna för uthållighetsträning.
  • Hoppa rep är en övning som hjälper till att tona lår och vadmuskler. Det gör också underverk för dina armar och magmuskler.
  • Jämfört med löpning har det visat sig att hoppning är en mindre påfrestande träningsform för leder och knän.
  • Hopprep förbättrar hjärtfrekvensen och hälsan och är därför bra för blodtryckspatienter.
  • Hoppning hjälper också till att förbättra ben tätheten och minskar därmed risken för benskörhet.
  • Sist men inte minst är att hopprep är en av de billigast träningsredskapet som finns Du kan köpa ett hopprep under 200kr och kan göras av människor i alla åldrar.

Hur många kalorier bränner du med  hopprep?

Hoppa hopprep, är en högenergi kardiovaskulär aktivitet där man svänger ett rep så att det, går över huvudet och under fötterna. Att hoppa rep låter dig hålla dig i form utan att behöva avsätta massa timmar på gymmet. Att hoppa rep i en halvtimme varje dag kan hjälpa dig att förbränna fett och samtidigt stärka många muskler.

Hoppens intensitet och mängden energi som utövas varierar från person till person och påverkar starkt hur många kalorier som förbränns.

Diagrammet nedan ger ungefärligt antal kalorier som förbränns på en timme när du hoppar rep.

Tid per minut Förbrända kalorier på en timme

Rephoppning, långsam takt, <100 hopp / min

887

Rephoppning, måttlig takt, 100-120 hopp / min

1189

Rephoppning, snabb takt, 120-160 hopp / min

1240

Ett otroligt roligt sätt att bränna kalorier på

hjärtfrekvensen ökar – Hoppningen förbättrar vårt kardiovaskulära system.

Hoppningen hjälper oss att förbränna en massa kalorier på kort tid. Så varför inte uppleva de dagarna när man var ung igen och göra våra träningspass roliga och intensiva igen?

Träningspass med hopprep

Hoppa hopprep ska du göra när du behöver ett kort och intensivt träningspass. Detta träningspass kombinerar 5 grundläggande hopp, som inte bara förbränner fett, men också tränar benen, magen och armarna.

Om du inte är van att hoppa hopprep ska du värma upp med 5-10 minuters promenad, cykling, eller dylikt.

Utför varje övning i 2 minuter. Ta pauser när du inte kan hålla i hopp övningen, men försök att hålla dig i rörelse hela tiden. Gå från en övning till nästa utan pauser så att ditt träningspass varar endast 10 minuter.

Övning Beskrivning
Grundläggande 2 fötter.
Börja med hopprep i varje hand. Hoppa från marken och börja svinga hopprepet under fötterna.
Fortsätt att hoppa upp och ner.
Tränings tips:
Ställ in en timmer så att du kan fokusera på att hoppa och inte på klockan.
Höga hopp
Börja med hopprep i varje hand. Hoppa från marken och börja svinga hopprepet under fötterna.
Fortsätt att hoppa upp och ner med ena foten och sedan den andra. Medan du hoppar för knäna mot bröstet i en hög knä rörelse.Träning tips:
Om en viss övning inte fungerar för dig prova då utan repet ..
Hopprep Sida
Börja med hopprep i varje hand. Hoppa från marken och börja svänga hopprep under fötterna.När du hoppar och repet är över huvudet svänger du benen ut åt sidan och återgå fötterna tillsammans innan repet är under fötterna igen. Träning tips:
Försök att ha tålamod.
Hopprep halv twist
Börja med hopprep i varje hand. Hoppa från marken och börja svänga hopprep under fötterna.När du hoppar flytta fötterna till vänster  och sedan  över till höger sida.Tränings tips:
Sätt på lite musik och försöka hoppa i takt och ha kul.
Hopprep framåt varannan
Börja med hopprep i varje hand. Hoppa från marken och börja svinga hopprep under fötterna.När du hoppar flytta ett ben framåt håll benet rakt och sedan föra tillbaka och flytta det andra benet framåt.
Tränings tips:
Om hopprep inte är din grej kan du åtminstone säga att du prövat!

Tacka gärna genom ett tips om oss i er blogg