Träna hemma istället för på gym

Träna hemma är för dig som är idrottsutövare, tränare och vanlig motionär. Vi kommer att erbjuder ett brett utbud av information om sport, vetenskap, fitness, kost och lite träningsprogram om hur du kan träna hemma på ett bra sätt.

Träna hemma ska också försöka göra din träning så enkel som möjligt. Vi gör detta genom att ge dig, tydliga instruktioner och massor av bilder som hjälper dig att förstå vad vi pratar om, det är så mycket lättare när man faktiskt kan se vad man ska göra, övningar med lätta instruktionsbilder och kostråd och sidor som kommer att hjälpa till att hålla dig motiverad i din träning. Motivation och personligt stöd som hjälper dig att göra din träning till en vana.

Tidsbrist
Det finns människor som tycker att det enda stället att träna ordentligt på är på gymmet. Men eftersom många inte har tid att gå till gymmet regelbundet, blir det inte någon motion alls. Men du kan faktiskt skapa din tränings rutin för att komma i form utan att regelbundet besöka gymmet. Det finns många träningsövningar utan vikter. Här på sidan kommer du få massor av förslag som kan hjälpa dig att med din träning hemma.

Du behöver inte bli medlem på ett gym för att börja träna, du kan träna hemma istället. Detta ar antagligen den enskilt viktigaste frågan när du bestämmer dig för hur din träning ska gå till. Om du vill trana på ett gym måste du besluta dig för om du ska hitta ett där du bor eller i närheten av din arbetsplats. Men platsen ar inte den enda man måste tanka på – har gymmet alla redskap du behöver? Gillar du stämningen där? Om du vill träna hemma bör du bestämma var du ska göra det. I garaget? I sovrummet? I gästrummet?

Oavsett om du inte har tid att gå till gymmet eller tycker det är för dyrt med medlemskapet, betyder det inte att du inte kan börja träna nu. Här kommer några av fördelarna och nackdelarna med respektive val.

GYMMET HEMMET
Du måste betala for att få träna. Det kan vara dyrt att skaffa all utrustning
De bör ha all utrustning du nånsin kan behöva Du behöver aldrig vänta på din tur
Tävlingsmentaliteten kan få dig att ta i lite extra. Du behöver inte stalla in vid dåligt väder
Inget som kan distrahera dig när du väl är där. Det finns ingen som kan övertala dig att ta i hårdare än du borde

 

Här på sidan kan du hitta bra tips på hur du kan träna hemma. Och det bästa är du behöver inte köpa så många träningsredskap.

Istället för att köpa en dyr trappmaskin, använd trapporna i ditt hem. Förfarandet skulle vara: upp, upp, ner, ner. Med andra ord skulle du lyfta vänster ben upp på trappan, stå kvar där. Och sedan ta med höger ben på trappan. ta med ditt vänstra ben ner på golvet, följt av höger ben. Därefter skulle du växla till att få det högra ben upp först.

Detta förslag bör göras kontinuerligt under flera minuter åt gången. Detta kommer att hjälpa dig att bygga muskler i benen och vara mycket fördelaktigt för ditt hjärta, eftersom det är en konditionsträning,  konditionsträning är mycket gynnsam för din hälsa.

Om du bestämmer dig för att träna hemma kommer du kanske inte undan det faktum att du behöver lägga lite pengar på att köpa träningsredskap. Den goda nyheten är att det inte behöver kosta en förmögenhet.

BYGG ETT HEMMAGYM
Här tar vi upp en del utrustning som utgör en bra grundläggande investering för att du ska kunna börja med din träning. Om du vet vad du är ute efter och kan tänka dig att jämföra priser går det att hitta hyfsat prisvärda grejer som kan hålla livet ut. I synnerhet postorder- och Internetbutiker har bra erbjudanden, och det finns också en stor andrahandsmarknad, där man kan köpa utrustning som sällan använts för en bråkdel av det ursprungliga priset.

Om du inte har råd att köpa vikter kan du göra dina egna. Träklabbar, stenar, hinkar eller plastflaskor (fyllda med vatten eller sand och försedda med handtag) kan användas i stället för skivstänger och hantlar, men de är förstås inte lika bekväma eller flexibla. Det går också att hänga mellan ett par rejäla stolar för att göra dips och sittande axelpress, och du kan till och med göra chins hängande i en tjock trädgren.

Hantlar: Det finns fler typer av hantlar och hantelövningar än vad du kan föreställa dig. Det finns till och med hantlar och skivstänger i samma tjocklek, så att man kan flytta vikter frän den ena till den andra. Satsa på någorlunda kompakta hantlar, så att du inte riskerar att smälla ihop vikterna när du tränar.

Skivstång: En justerbar skivstång av hög kvalitet med många skivor bör vara grunden i din styrketräningsutrustning. Satsa på en skivstång med många olika vikter som du kan kombinera till önskad totalvikt. Gummiklädda vikter är snällare mot golvet och skramlar inte så mycket. Fjäderlås till vikterna är också bra att ha, så att de inte halkar runt eller trillar av när du tränar.

Matta: I början kan du skydda golvet med en gammal matta om du tränar hemma, men om du använder tunga vikter är det bättre med hårda, stryktåliga gummimattor.

Chinsstång: Chins är förmodligen den bästa och mest effektiva övningen för att träna övre ryggen, armarna och axlarna. En chinsstång kan monteras i en dörröppning eller på en väg.

Träningsbänk: Du kan göra bänkpress på vilket som helst platt och stabilt underlag, men det bästa är en riktig träningsbänk med ställbar rygg som kan ligga vågrätt eller vinklas. Du behöver också en ställning till skivstången, så att övningen blir lättare att utföra. Det finns även bänkar med fiffiga tillsatser för benspark och lårcurl.

Pilatesboll: Ett fantastiskt träningsredskap för att bygga grundläggande styrka och balans. Inköp av en pilatesboll är inte en stor investering. Faktum är att bara sitta på en hjälper till att bygga magmusklerna.

Istället för att sitta vid ditt skrivbord med en stol, sitt på en pilatesboll i stället och träna mage medan du arbetar. Du kan också dra nytta av pilatesbollen på din fritid genom att sitta på bollen i stället för på soffan när du tittar på TV.

Knäböj är en utmärkt övning som också hjälper till att bygga muskler, så som, mage, ben och rumpa. Du kan göra detta när du tittar på TV eller lagar mat. En annan bra övning som du kan träna hemma är armhävningar. Oavsett om du gör dem på golvet eller lutar mot köksbänken, att få in några armhävningar varje dag i är mer än möjligt.

Som du ser är det möjligt att träna hemma med nästan inga pengar, inga redskap och utan att påverka din dagliga livsstil. Allt du behöver är ett litet åtagande, och en del motivation.

Hemmatränings övningar utan redskap

Jogging: Alla tränings övningar bör innehålla någon form av uppvärmning, jogga är den absolut enklaste av uppvärmning som finns. Du bör göra detta i ca 5 till 10 minuter innan du börjar din träning. Det är inte bra att bara utföra styrketräningsövningar, om du inkluderar konditionsträning, kommer du att få snabbare resultat.

Armhävningar: Detta är en av den vanligaste tränings övningarna som finns. Armhävningar är en effektiv övning för överkroppen. Det finns olika varianter av armhävningar. Armhävningarna kan göras genom att placera benen på en högre och stabil plattform, vanliga armhävningar görs på ett plant golv. Armhävningar är lätta att göra och du behöver inte någon särskild utrustning. Din kropp är nog.

Knäböj: Det finns olika typer av knäböj som du kan inkludera i din träningsrutin hemma. Du kan göra knäböj genom att hålla i en stol och du kan göra det med händerna på huvudet. Ca 10 till 15 reps är bra under en session. Knäböj är bra övningar för benen.

Magövningar: Det finns flera bra övningar för magen. Dessa kan göras enkelt eftersom de flesta magövningar inte behöver någon utrustning. Den vanligaste övningen är situps där du ligger på rygg med böjda knän dina fötter på golvet. Händerna på bröstet, höj överkroppen så du lyfter skuldrorna från golvet. återgå till startposition och upprepa ca 10 gånger.

Hur länge ska din träning hemma pågå?
Det är tydligt att människor som väljer att träna hemma är väldigt upptagna människor med lite tid över. Så håll din träning därför kort och enkel. Dagliga övningar som varar i 30 minuter är ok. Tänk på att en tränings rutin i ca 30 minuter tre gånger i veckan är bra nog för att få dig i form.

 

Fallgropar när du tränar hemma och hur man undviker dem

Om du är som de flesta människor så har du någon gång bestämt dig att du skulle komma i bättre form. Du var helt övertygad att du skulle hålla fast vid det löftet och förändra ditt liv. Du har kanske även köpt dyra träningsredskap som du skulle ha för att träna hemma.

Men efter ett tag var du tillbaka till dina gamla vanor och träningsredskapen packades undan någonstans eller samlar nu damm i ditt ”tränings” rum. Så vad gick fel? Det var troligen mer än en bidragande faktor, nedan är 5 vanliga fallgropar som ofta omintetgöra även de bästa intentioner och några tips om hur man undviker dem.

Inte tillräckligt med tid:
Många av oss att känna som om vi sträckt till gränsen som det är med våra jobb, barn, etc. Detta är förmodligen den största anledningen till att inte börja en träningsrutin Dock är det så att Du sparar restid till och från gymmet om du tränar hemma. Även när du har börjat träna hemma kan det kännas som att du inte har tid för att träna.

En viktig punkt här är att noggrant tänka efter hur många gånger du ska träna och hur länge du kommer att behöva träna och planera din träning därefter. Om du är en nattuggla, är det förmodligen inte vettigt att du plötsligt ska börja träna varje morgon kl 05:00 (även om detta har fungerat för vissa människor, om de håller sig till det länge nog).

Dessutom, om du har barn som deltar i olika verksamheter så är det klokt att planera din träning någon vecka i förväg. Var flexibel! Kanske kan du variera lite vecka till vecka. ta och prata med din make när du sätter upp ditt schema så att du är säker på att barnen inte blir något problem.

Brist på pengar
Jag har inte pengar för att köpa träningsutrustning jag behöver: Många människor tycker att det är dyrt att starta en tränings rutin hemma. Men om du börja i liten skala och köper rätt utrustning kan du ha tillräckligt med utrustning för ett fullfjädrat träningsprogram för mindre än ett års gym medlemskap.
Gummiband, hopprep, Kettlebells, hantlar, medicinboll, pilatesboll, motionscykel är bara några exempel på bra och billig träningsutrustning som kan köpas för några hundra.

Att inte ha en plan:
Det här är nyckeln och leder ofta till ”Jag har inte tillräckligt med tid”. När du har arbetat ut en tidsplan för när du ska göra din träning, tänk då på vad du vill uppnå och vilken utrustning du behöver för att göra det. Du kan börja i liten skala, en 20 minuters övning med hopprep 3 eller 4 gånger i veckan och bygga därifrån.

Sätta upp realistiska mål:
Att vara realistisk är nyckeln för att inte bli avskräckt. Du kommer att vilja tänka på vad ditt slutmål är, om att gå ner en viss vikt, lägga till vikt och styrka, eller att bygga upp uthållighet och sätta kompletterande mål. Att ha en träningsdagbok och skriva om dina framsteg är ett bra sätt att hålla reda på dina resultat och fortsätta på rätt spår. att skriva ner din träning kommer att ge dig en känsla av ansvar.

Tappa intresset eller bli avskräckt:
För att undvika att förlora intresset ska du ändra din träningsrutin från tid till annan. Vissa människor behöver göra olika aktiviteter varje dag medan andra kanske det är ok med bara några få ändringar per år. Verkligheten är, om du inte kryddar upp din träning lite kommer du högst sannolikt förlora intresset någon gång. Forska lite i olika träningsprogram (sporter) och ta några som intresserar dig och blanda upp din träningrutin från tid till annan.

Ett annat bra sätt för att hålla motivationen uppe är att involvera en träningspartner. Oavsett om det är en make eller vän, kan ni schemalägga träningspassen tillsammans eller bara sätta upp mål tillsammans och utbyta erfarenheter och tips på träning för att det ska vara roligt!

Om du noga överväger dessa faktorer kommer du att vara på god väg att etablera en tränings rutin hemma och hålla dig till den. Oavsett om du väljer att träna med Kettlebells, pilatesbollar eller någon annan utrustning som nämns ovan, att sätta en upp en plan med realistiska mål kommer att vara den avgörande faktorn. Om du spårar ur, ge då inte upp! Använd bara listan ovan, se var du gick vilse och kom tillbaka. Njut och Lycka Till!